Ofte Stillede Spørgsmål

Skal jeg være oprettet som kunde for at kunne handle?

Nej. Som udgangspunkt handler og betaler man bare via gæstefunktion på siden. Men du kan godt vælge at oprette dig med din egen konto, så får du et overblik over dine handler, ønskelister med videre.

Du kan selvfølgelig til enhver tid få slettet din konto og alle oplysninger.

 

Hvilke betalingskort kan jeg betale med?

Vi tager VISA/Dankort, VISA og Mastercard. Vi tager pt. ikke MobilePay.

 

Kan vi betale via EAN, når vi handler som institution?

Ja. Der er mulighed for at betale direkte på nettet med EAN, I skal blot vælge denne betalingsmulighed, når I når til betalingen.

 

Kan man afhente sine varer?

Ja. Du kan afhente dine varer i vores butik og lager i Gundsømagle.

Her er en rutevejledning via Google Maps.

 

Hvorfor er der nogle glasurer, der ikke egner sig til kontakt med fødevarer?

Det er fordi, disse glasurer ikke er syrefaste. At en glasur ikke er syrefast betyder, at der kan ske afsmitning fra glasuren til fødevarerne, hvis man putter meget syreholdige fødevarer i sit færdige leremne: Hvis man for eksempel har cola eller ymer i en kop eller skål, der er glaseret med en ikke-syrefast glasur, så kan der måske ske afsmitning fra glasuren til fødevarerne.

 

Afholder I kurser i keramik?

Vi afholder ikke selv kurser i keramik. Men vi har et stort netværk inden for branchen og henviser gerne til dygtige undervisere, der kører kurser i alt inden for keramik. Vi har forbindelse til rutinerede keramikere, der har kursushold for både begyndere og øvede. Vi kender også undervisere, der har speciale i at dreje, i at lave skulpturer og i raku.

 

Har I et katalog?

Vi er en nystartet virksomhed og har ikke et trykt katalog endnu. Vi har planer om at få lavet et engang i fremtiden. Indtil videre må du nøjes med at kigge løs på vores hjemmeside.

 

Reparerer I også keramikovne, der ikke er fra Nabertherm?

Ja. Vi har en dygtig ovnreparatør, der har mange års erfaring med alverdens forskellige keramikovnsmærker. Vi kan skaffe varmeelementer, temperaturfølere og andre reservedele til de fleste topovne og kammerovne.

 

Sælger I også brugt udstyr og grej?

Vi sælger som udgangspunkt ikke brugt udstyr. Dog har vi indimellem enkelte produkter, der er lettere brugt, til salg. Har du noget brugt udstyr, du gerne vil sælge, er du altid velkommen til at sende os et opslag, som vi meget gerne hænger op på vores opslagstavle.

 

Er der nogle ler- eller glasurtyper, man skal være opmærksom på, hvis man har allergi?

Personer, der lider af svær allergi, bør være forsigtig med at arbejde med sort-, brun- og rødler, da disse typisk indeholder mangan, som mange allergikere reagerer på. Reaktionen er typisk rødt, kløende udslæt på huden. Glasurerne består af mange forskellige stoffer, og lider man af allergi, anbefaler vi, at man ved glasering anvender handsker, for at undgå hudkontakt med glasurerne.

Vi anbefaler altid at bruge en støvmaske i alle processer i den keramiske fremstilling, når noget støver.

 

Hvad skal jeg gøre for at passe på mit helbred, når jeg arbejder med keramisk fremstillig?

Vi anbefaler, at man holder sit keramikværksted rent, og det gør man bedst med vådrengøring. Støvsugeren bør være udstyret med HEPA-filter, der filtrerer de helt små, usunde støvpartiker fra. Støvsugere uden HEPA-filter sender disse partikler ud i lokalet igen, når man gør rent. Sørg for en god, jævnlig udluftning, gerne med elektrisk ventilation. Vi anbefaler i øvrigt en støvmaske P3 ved alle processer, hvor det støver. Ligeledes er det en god idé at anvende handsker under glasering, for at undgå hudkontakt og deraf allergiske reaktioner.